16/10/07

Un'inchiesta sui consultori: poco aiuto alle donne

SANITA NAZIONALE
• Poco aiuto alle donne - Salutest del 15/10/2007

Poco aiuto alle donne
Salutest del 15/10/2007 N. 70 OTTOBRE 2007

Il servizio offerto dai consultori familiari visitati in sei grandi città non è al passo con le esigenze delle donne. Ritroviamo le peggiori pecche della sanità pubblica: poca trasparenza, lunghe liste d'attesa, servizio inadeguato e a volte superficiale.

Secondo gli obiettivi previsti da una legge del 1996, dovrebbe esserci un consultorio familiare ogni 20 mila abitanti. In realtà sono molti meno: secondo i nostri calcoli, basati su un'indagine su sei città campione, il rapporto reale è di un consultorio ogni 57 mila abitanti. Troppo pochi per fornire in modo capillare l'importante servizio alla donna, alla famiglia e ai giovani per cui sono nati. I consultori pubblici servono appunto per dare assistenza psicologica e sociale alla paternità e alla maternità responsabile, somministrare contraccettivi, tutelare la salute della donna e del nascituro e divulgare informazioni idonee a promuovere o prevenire una gravidanza. Purtroppo, però, pur avendo un ruolo strategico - pensiamo per esempio all'importanza che potrebbero avere durante il percorso della nascita, nella prevenzione dei tumori femminili e nell'educazione alla salute riproduttiva degli adolescenti - sono poco valorizzati. Molto spesso, infatti, le persone che più ne avrebbero bisogno non ne conoscono l'esistenza o non sono coinvolte per mancanza di offerta. Inoltre, quando ci sono, dimostrano di essere realtà che non sono al passo con i tempi, sia per quanto riguarda la velocità del servizio sia per quanto riguarda la modernità delle strutture. Lo dimostra il nostro viaggio tra i consultori di Bologna, Milano, Napoli, Palermo e Torino, partito con non poche difficoltà, soprattutto dovute al mistero sul numero di strutture e relativi indirizzi, e terminato con alcune prove pratiche per valutare efficienza del servizio e tempi d'attesa.
Diffìcili da trovare Ancor prima di cominciare il nostro viaggio attraverso i consultori italiani ci siamo imbattuti nella prima difficoltà: recuperare numero e indirizzi delle strutture attive sul territorio. Ogni volta che ci mettevamo all'opera trovavamo elenchi diversi e non sempre coincidenti, anche quando consultavamo fonti ufficiali come il ministero della Salute o le Asl. È stato il caso, per esempio, di Palermo: quando abbiamo cercato di fare un elenco di tutti i consultori abbiamo trovato indicazioni decisamente discordanti. Per il ministero, infatti, esiste un solo consultorio in tutto il capoluogo siciliano (ricerca effettuata sulle pagine del sito Internet); mentre per l'Azienda sanitaria locale le strutture sono 20. Immaginiamo, quindi, come debba essere difficile recuperare informazioni trasparenti e complete per un cittadino qualunque, viste le difficoltà incontrate durante la nostra ricerca. Non parliamo, poi, del fatto che ci è capitato di trovare strutture presenti solo sulla carta. Succede praticamente dappertutto. A Bologna, per esempio, delle quattordici strutture elencate sul sito della Regione soltanto nove sono effettivamente operative, cosa che, come vedremo, influisce negativamente sui tempi di attesa per ottenere una visita.
E ora addentriamoci nel fulcro della nostra indagine, cioè il tour delle 146 strutture nelle sei città campione, per conoscere come funzionano realmente i consultori, i loro orari di apertura, la facilità di accesso alle informazioni e così via. Abbiamo dato un voto a ciascuna struttura valutando tre aspetti:
- l'accessibilità al consultorio, cioè la presenza o assenza di barriere architettoniche e il tipo di ubicazione;
- la trasparenza del servizio, considerando la presenza di cartelli o uffici informazioni;
- la disponibilità di materiale informativo, valutando la presenza o meno di pieghevoli, opuscoli e altro a disposizione dell'utenza, sia in lingua italiana sia straniera.

• A Milano la lista in nostro possesso segnala 21 consultori pubblici. Due, tuttavia, risultano chiusi o in ristrutturazione e uno è praticamente accorpato a un'altra struttura. In media un consultorio ogni 70 mila abitanti. In tutto abbiamo visitato 18 strutture, tre delle quali, però, non hanno voluto collaborare. La maggior parte dei consultori sono identificabili da una targa all'esterno dell'edificio (83%). Le cose, invece, vanno male per quanto riguarda le barriere architettoniche, come la presenza di scale prive di ascensori. Troviamo sempre cartelli che indicano l'orario d'apertura della struttura e un ufficio informazioni a disposizione dell'utenza. Tuttavia, non è quasi mai indicato il nome del professionista fuori dallo studio. Il materiale informativo in lingua italiana c'è quasi sempre, mentre scarseggia quello in lingua straniera, presente solo due volte su dieci.

• A Bologna recuperiamo un elenco di 14 consultori. Nei fatti, però, la lista si riduce a nove strutture perché sono accorpate ad altri ambulatori, pari a un consultorio su 41 mila abitanti. Tutti i consultori sono ben visibili all'esterno, grazie a targhe o cartelli che indirizzano l'utente e molti hanno eliminato le barriere architettoniche: solo uno su dieci presenta ancora ostacoli per l'ingresso dei disabili (è il migliore risultato per tutte le città del campione). Purtroppo, però, solo poco più della metà dei consultori indica gli orari d'apertura, anche se è sempre presente un ufficio informazioni a cui rivolgersi. Altro dato positivo riguarda l'indicazione del nome del professionista, che è quasi sempre reperibile fuori dallo studio. Ottimo il risultato relativo alla presenza del materiale informativo in lingua italiana; mentre ancora scarseggiano depliant, opuscoli o pieghevoli in lingua straniera, più di una volta su due.

• A Napoli la lista in nostro possesso indica 18 strutture, ma di queste cinque sono chiuse. Complessivamente, quindi, c'è un consultorio ogni 11 mila abitanti: un numero tre volte maggiore di quanto indicato come obiettivo dalla legge. Dei pochi consultori superstiti, però, ben sette si sono rifiutati di rispondere alle nostre domande. In meno della metà dei consultori visitati è presente una targa o un cartello per indirizzare l'utenza, ma le cose vanno meglio per quanto riguarda le barriere architettoniche (spesso i consultori sono al piano terra). In meno della metà dei consultori visitati è presente un cartello con l'indicazione degli orari d'apertura (46%); negativo anche il risultato per quanto riguarda l'indicazione delle prestazioni erogate (circa il 30%) mentre è discreto per quanto riguarda la presenza di un ufficio informazioni con operatore (60%). Non chiari i nomi dei professionisti: meno della metà sono introdotti con una targa nelle vicinanze del suo studio. Altro punto negativo riguarda la presenza di materiale informativo: solo il 23% (meno di 1 consultorio su 4) ha materiale in lingua italiana a disposizione dell'utenza, mentre praticamente nessuno ha depliant in lingua straniera. Un risultato sconfortante, vista la grande presenza di stranieri rilevata durante le visite.

• A Torino i consultori presenti in lista sono 21, ma 6 sono risultati chiusi. Calcolando il rapporto tra la popolazione residente e i consultori effettivamente operativi ne abbiamo uno ogni 57 mila abitanti. Solo 2 su 3 espongono la targa all'esterno mentre quasi la metà presenta ancora barriere architettoniche in entrata. Quasi sempre presente l'indicazione dell'orario di apertura, ma solo un consultorio su tre ha un ufficio informazioni dedicato. Inoltre, solo tre volte su dieci i professionisti che lavorano nel consultorio sono identificati da una targa o da un cartello fuori dal loro studio. Buono il risultato per il materiale informativo a disposizione dell'utenza: la quasi totalità dei consultori ha depliant, brochure o pieghevoli in lingua italiana e oltre la metà ha materiale anche in lingua straniera.

Roma è la città con più consultori, ben 51. Sette di questi, però, sono risultati inesistenti o in fase di ristrutturazione, il che fa un consultorio ogni 58 mila abitanti. Abbiamo visitato, quindi, 44 strutture e tutte hanno collaborato: un ottimo risultato alla luce dei molti rifiuti ottenuti nelle altre città. Meglio si può fare per quanto riguarda l'accessibilità. Se il risultato è abbastanza buono per quanto riguarda la presenza del cartello che identifica la struttura all'esterno, meno bene va per la presenza di barriere architettoniche, presenti in quasi metà delle strutture (40%). Tre consultori su quattro hanno l'ufficio informazioni, ma il nostro voto non è positivo per quanto riguarda la chiarezza e l'esposizione degli orari d'apertura e per l'indicazione dei professionisti Quasi tutte le strutture dispongono di opuscoli o di depliant informativi in italiano, ma scarseggia il materiale per stranieri, presente in meno della metà dei consultori.

Palermo ci ha sorpreso favorevolmente per quanto riguarda il numero di consultori. Considerando solo le 17 strutture operative, nel capoluogo siciliano c'è un consultorio ogni 40 mila abitanti: il miglior risultato di tutte le città del campione. Quasi sempre abbiamo trovato la targa fuori dal consultorio; buona anche la situazione delle barriere architettoniche, la maggior parte delle strutture si trova al piano terra. Purtroppo, però, in meno della metà è presente un ufficio informazioni. Va meglio per quanto riguarda l'esplicita indicazione degli orari d'apertura (82%) e la presenza di cartelli che indicano il nome e il ruolo del professionista (71%); Tre consultori su quattro mettono a disposizione materiale informativo in italiano, ma nessuno in lingua straniera.

Nel complesso, quindi, possiamo trarre queste conclusioni:
- sono ancora troppo diffuse le barriere architettoniche, presenti una volta su tre; - scarseggia la trasparenza, solo tre volte su dieci sono indicate le prestazioni erogate e l'eventuale compartecipazione alla spesa;
- c'è scarsa attenzione nei confronti dell'utenza straniera, solo un consultorio su tre mette a disposizione materiale informativo in altre lingue.
Si passa dallo sconfortante risultato di Palermo (0%) al discreto dato di Torino (60%).

Aspetta e spera Uno degli aspetti più importanti nel valutare il servizio è sicuramente quello dei tempi di attesa. Difficilmente, infatti, una persona che ha un bisogno legato alla salute può permettersi di aspettare a lungo. Per questo, nelle nostre inchieste sulla qualità dei servizi pubblici, li verifichiamo sempre.
In questo caso abbiamo telefonato ai consultori pubblici delle città campione e ad alcuni consultori privati per chiedere un appuntamento per una visista ginecologica. I tempi d'attesa, pur essendo variabili da struttura a struttura, sono mediamente molto lunghi.

• La città che è andata peggio è Bologna, nella quale per avere un appuntamento in un consultorio pubblico bisogna aspettare in media più di un mese, con punte massime di ben 63 giorni.
• Situazione simile anche a Palermo, con un'attesa media di poco sotto il mese, ma in cui si possono trovare alcune eccezioni positive (due consultori ci danno l'appuntamento entro la settimana).
• Le cose vanno decisamente meglio a Milano, con una media di attesa di poco più di 14 giorni, e Napoli (15 giorni).
• Buona anche la situazione a Roma, poco più di due settimane d'attesa, mentre non brilla Torino, con un dato medio di oltre 22 giorni.
Complessivamente, nelle città del campione, per ottenere un appuntamento per una visita in un consultorio pubblico bisogna aspettare quasi un mese: un periodo decisamente lungo, che rischia di disincentivare seriamente i potenziali utilizzatori del servizio.
A titolo di confronto abbiamo considerato anche alcuni consultori privati, sia laici sia cattolici: i consultori laici sono decisamente veloci, mentre quelli cattolici si allineano ai tempi lunghi dei consultori pubblici, anche perché spesso hanno posticipato l'appuntamento a dopo il periodo estivo.

LA NOSTRA INCHIESTA - Abbiamo condotto un'inchiesta sui consultori familiari pubblici presenti in sei città italiane: Bologna, Milano, Napoli, Palermo, Roma e Torino. Nei mesi di maggio e giugno del 2007 i nostri collaboratori si sono recati in 146 strutture per verificare l'accessibilità, la trasparenza del servizio (accessibilità alle informazioni), la presenza di materiale informativo. Inoltre, abbiamo condotto due prove pratiche:
- abbiamo telefonato a un campione di consultori delle città elencate per richiedere la pillola del giorno dopo, in modo da valutare l'adeguatezza e la prontezza delle risposte;
- abbiamo telefonato per prenotare una visista ginecologica, con l'obiettivo di valutare i tempi d'attesa.
VALUTAZIONE DELL'ACCESSIBILITÀ ALLA STRUTTURA E DELLA TRASPARENZA DEL SERVIZIO
QUANTI CONSULTORI CI SONO? Consideriamo il rapporto consultori/numero di abitanti. Il dato reale è ben diverso da quello virtuale, cioè dalle strutture presenti sulla carta.
Prendiamo ad esempio Bologna, in cui c'è solo un consultorio ogni 41 mila abitanti e non uno ogni 24 mila.

PRONTO? HO BISOGNO DELLA PILLOLA DEL GIORNO DOPO
Dopo aver passato in rassegna tutte le strutture, abbiamo voluto metterle alla prova simulando una situazione reale molto frequente per cui è importante che il consultorio offra un aiuto adeguato e soprattutto tempestivo. Una nostra collaboratrice ha telefonato ad alcuni consultori nelle città campione, comprese alcune strutture private laiche e cattoliche, per richiedere la prescrizione della pillola del giorno dopo. Consultori pubblici. Pochi consultori hanno risposto alla nostra telefonata. Su 53 strutture contattate, solo 24 hanno alzato la cornetta, meno della metà. Un primo approccio decisamente negativo, soprattutto vista l'urgenza della richiesta. Non basta: le risposte ricevute non sempre sono state adeguate e corrette e troppo spesso (tre volte su dieci) l'interlocutore non si è neppure premurato di porre la domanda fondamentale per inquadrare correttamente la situazione, cioè da quanto tempo era avvenuto il rapporto (condizione essenziale per capire se la pillola del giorno dopo può essere efficace). E anche quando si è ottenuta una risposta, tre volte su dieci l'aiuto fornito non è stato adeguato (vedi grafico a fianco). Spesso, infatti, invece di proporre alla nostra collaboratrice di recarsi presso il consultorio per la prescrizione, l'interlocutore ha cercato di sviare la questione, rimandando la competenza al più vicino ospedale o al medico di base. Abbiamo anche assistito a risposte stravaganti: in una struttura di Napoli, per esempio, ci è stato consigliato di andare a ritirare la pillola direttamente in una determinata farmacia "che tanto i farmacisti intelligenti gliela danno anche senza ricetta".
Consultori privati. Non cambia molto la situazione nelle strutture private. Anche in questo caso i contatti sono stati difficoltosi e non sempre il comportamento è stato adeguato. In generale, abbiamo assistito anche qui a una certa superficialità, perché pochi interlocutori hanno approfondito la situazione facendo domande alla nostra collaboratrice, suggerendo la prescrizione della pillola senza avere un quadro preciso. La maggior parte delle strutture cattoliche dichiara apertamente di non potersi occupare della questione per obiezione di coscienza.

GIORNI DI ATTESA PER UNA VISITA NEI CONSULTORI PUBBLICI

Si può fare meglio Abbiamo condotto un'indagine sui consultori familiari in sei grandi città: Bologna, Napoli, Palermo, Roma, Milano e Torino. Complessivamente abbiamo raggiunto 146 strutture. Sebbene questo servizio, nato con una legge degli anni Settanta per tutelare la maternità e fornire un aiuto in tema di salute della donna e contraccezione sia importante, viene troppo trascurato. Prima di tutto non ci sono abbastanza strutture: gli ultimi aggiornamenti legislatvi, che indicano come obiettivo la presenza sul territorio di un consultorio ogni 20 mila abitanti, è ampiamente disattesa. Tra consultori chiusi per ristrutturazione o presenti solo sulla carta abbiamo calcolato una media di un consultorio ogni 57 mila abitanti. Per quanto riguarda le strutture, la trasparenza delle informazioni e i tempi d'attesa per ottenere una visita, il panorama è vario. Alcuni consultori funzionano, altri meno. Nel complesso, tuttavia, rileviamo scarsa trasparenza, tempi d'attesa troppo lunghi, risposte disattese e poca attenzione verso l'utenza più debole, ovvero disabili e stranieri. Serve, dunque, un maggiore sostegno da parte dell'amministrazione pubblica.



37 commenti:

Rete delle Donne di Bologna ha detto...

Uffici anti aborto in ogni Ospedale

Riportiamo l'articolo di Giovanni Buzzatti - martedì 16 ottobre 2007, 07:00 da "il Giornale"

"A Milano ci sono riusciti. «La clinica Mangiagalli, una delle più famose d’Italia dove si fanno regolarmente gli aborti, ha creato due stanze dove i nostri volontari - spiega il Movimento per la vita - informano le donne sugli aiuti (materiali e morali) che possono ricevere se decidono di non interrompere la gravidanza». E lo stesso si vorrebbe in Liguria. «A partire dal Gaslini, un ospedale simbolo per l’assistenza ai bambini dove si fanno molte analisi prenatali e quindi interruzioni di gravidanza» dice Paola Musso, responsabile del Cav (Centro aiuto alla vita) cittadino. «Nell’Asl 3 genovese, nel 2005, abbiamo avuto quasi un aborto ogni due bimbi nati, 1.985 su 4.581 nascite - aggiunge Roberto Revello, ex presidente del Forum ligure delle famiglie-. Spesso chi abortisce lo fa per solitudine e paura, noi vogliamo che le donne siano informate, prima di scegliere se farlo o meno, che esistono delle alternative». Che cosa significhi concretamente lo spiega Carlo Casini, presidente del Movimento per la vita: «Chiediamo che ospedali e consultori famigliari ci concedano una stanza o collaborino con noi, che siano appesi i manifesti col nostro numero verde 800813000. In questo, la Regione può fare molto».
Ne è convinto anche Alessio Saso (An) che un anno fa ha presentato un disegno di legge in materia. Ieri il Movimento per vita ligure ha invitato i capigruppo di tutti i partiti a dire la loro. «Siamo disposti a scegliere con gli altri partiti i mezzi migliori, anche cambiando il testo della legge» dice Saso. All’appello hanno risposto Gino Garibaldi di Forza Italia («non vogliamo cancellare la 194, ma applicarla in toto dando effettiva libertà di scelta alle donne») e Piero Macchiavello della Lista Biasotti. Ulivo e Italia di mezzo hanno inviato dei loro rappresentanti. Saso però è pessimista: «A giugno la giunta ha espresso un parere negativo sulla mia proposta anche se questo non rientrava nei suoi compiti. Così ha influenzato chi, nel centrosinistra, era aperto al dialogo».
Nel frattempo, restano le proposte dei volontari. Eraldo Ciangherotti del Cav Inguano vorrebbe che i volantini dell’associazione fossero presenti nei consultori di Savona e Albenga, Agostina Rossetto del Cav imperiere chiede che a tutte le donne che arrivano all’ospedale di Imperia con la richiesta di aborto sia consegnato il volontino intitolato «guida ai servizi di sostegno alla maternità», con i recapiti delle associazioni.
Abbiamo contattato il Gaslini e l’Asl imperiese e siamo in attesa di risposte. Gli interni della direzione dell’Asl 2 savonese, invece, ieri pomeriggio non rispondevano."

Anonimo ha detto...

In today’s rocky economic climate, most households are cutting back wherever they can. I too faced the problem and wated to cut down on
cable tv, I tried P2P, but then not impressed with it. I started collecting ways to watch my favorite tv shows online.
I have listed then in my blogspot, I try to cover as many tv shows and matches as possible, to help others like
me to watch their favorite sports or tv shows online for free.

But my list is not complete, I don't know where to find some international shows, for sports you have numerous resources, Can someone here help me with that?
Please tell me you favorite shows that you watch regularly and also some ideas to cover them. If you need to know the shows that I cover, then visit my blogs

[url=http://tvshows-watch-online-blogspot.com]Watch Online TV Shows for Free[/url]
[url=http://tv-shows-watch-online-blogspot.com]Watch Online Sports for Free[/url]

Anonimo ha detto...

looking representing ed drugs? [url=http://www.cahv.org]buy viagra online [/url]and satisfaction in set free shipping at http://www.cahv.org . another good place to [url=http://www.kiosknews.org]buy viagra online[/url] is www.kiosknews.org .

Anonimo ha detto...

The French gourmet cheese Bleu d'Auvergne has a wonderful aroma, a rich taste; the saltiness increases with the incidence of veining. The overall flavor is piquant but not overly sharp. Bleu d'Auvergne started life as an imitation of Roquefort, using cow's milk in place of sheep's milk. Legend has it that a peasant, around 1845, decided to inject his cheese with a blue mold that he found growing on his left-over bread (the motto being, waste not, want not). And thus, the gourmet cheese Bleu d'Auvergne was born. This French gourmet blue cheese comes from the region of Auvergne and the cheese is made from milk of Salers and Aubrac cows. The rind is very thin and so the cheese is usually wrapped in foil. The cheese is rich and creamy with a pale yellow color and scattered holes and well-defined greenish-blue veining. We cut and wrap this cheese in wedge of 8 ounces and 1 pound.

buy fresh blue cheese

[url=http://riderx.info/members/buy_5F00_fresh_5F00_blue_5F00_cheese.aspx]buy fresh blue cheese[/url]

http://riderx.info/members/buy_5F00_fresh_5F00_blue_5F00_cheese.aspx

Anonimo ha detto...

I am able to make link exchange with HIGH pr pages on related keywords like [url=http://www.usainstantpayday.com]bad credit loans[/url] and other financial keywords.
My web page is www.usainstantpayday.com

If your page is important contact me.
please only good pages, wih PR>2 and related to financial keywords
Thanks
trieSBraniDat

Anonimo ha detto...

megan fox sex'=, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/187756]sexy megan fox pictures[/url] megan fox fhm
free kim kardasian sex tape, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/187768]kim kardashian hot[/url] kim kardashian bikini
download taylor swift you belong with me, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/187772]taylor swift images[/url] taylor swift nerd
hannah montana the movie poster, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/187786]how can i talk to hannah montana[/url] hannah montana matching games
harry potter and the half-blood prince dvd, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/187792]draco malfoy and harry potter[/url] harry potter houses
where to find the ncl cruises, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/187798]nyc cruise to nowhere[/url] cruises from galveston to the bahamas
common denominator by justin bieber lyrics, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/187812]justin bieber hair[/url] justin bieber photo
britney spears sculpture, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/187814]britney spears hand job[/url] britany spears mp3
megan fox swimsuit, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/175542]megan fox pictures[/url] megan fox naked photo

Anonimo ha detto...

It's so easy to choose high quality [url=http://www.euroreplicawatches.com/]replica watches[/url] online: [url=http://www.euroreplicawatches.com/mens-swiss-watches-rolex/]Rolex replica[/url], [url=http://www.euroreplicawatches.com/mens-swiss-watches-breitling/]Breitling replica[/url], Chanel replica or any other watch from the widest variety of models and brands.

Anonimo ha detto...

Bonjour

I just wanted to say hi to everyone

Byebye

[URL=http://www.vpnclient.us][IMG]http://openvpn.net/archive/openvpn-users/2005-05/pngd55nFojmJX.png[/IMG][/URL]

Anonimo ha detto...

Do you think the best way to get the cheapest plane tickets is by calling the airline? Or, do you scan through hundreds of websites provided by search engines to find low airfare tickets? Maybe you hope to find cheap airfare in the local newspaper's travel section.
Finding cheap airline tickets can be one of the most frustrating experiences that most of us learn very quickly. Of course, most people eventually give up after spending hours scanning websites that offer virtually the same flight schedules and pricing. People purchase what they believe is the cheapest plane ticket, only to find their neighbor paid just a third of what they did!

Unless you understand the concept of of how airlines set prices, all the searching in the world won't provide the cheapest airline ticket prices. The following information will give you a guide to follow, as you wander through the maze searching for cheap airfare.

Understand how prices are set by airlines! Air ticket pricing is complex and unpredictable, and driven by competition, demand, and inventory. Airlines call this "yield management."

Competition is the beast behind the cheapest plane tickets. All major airlines utilize central reservation systems (owned by various airlines) to fill available seats. The systems are known as Apollo, Sabre, WorldSpan and Galileo. Prices are based on demand, and if some flights are selling well, the price will increase. If the flight is unpopular and has very little demand, the fare is lowered in hope of attracting consumers. In short, fares and inventory change every minute of every day!

Finding the cheapest plane tickets is difficult because travel agents and Internet websites use the central reservation systems that are updated periodically throughout the day. The reason why different searches come up with different results is because the systems are not updated at the same times. And, each system may use different algorithms when searching for low airfare tickets, which can provide a variety of ticket prices .

[url=http://cheapairtickets.qarri.com/]More cheap air tickets[/url]

Anonimo ha detto...

check out the new free [url=http://www.casinolasvegass.com]online casino games[/url] at the all new www.casinolasvegass.com, the most trusted [url=http://www.casinolasvegass.com]online casinos[/url] on the web! enjoy our [url=http://www.casinolasvegass.com/download.html]free casino software download[/url] and win money.
you can also check other [url=http://sites.google.com/site/onlinecasinogames2010/]online casinos[/url] and [url=http://www.bayareacorkboard.com/]poker room[/url] at this [url=http://www.buy-cheap-computers.info/]casino[/url] sites with 100's of [url=http://www.place-a-bet.net/]free casino games[/url]. for new gamblers you can visit this [url=http://www.2010-world-cup.info]online casino[/url].

Anonimo ha detto...

if you guys desideratum to conjecture [url=http://www.generic4you.com]viagra[/url] online you can do it at www.generic4you.com, the most trusted viagra pharmacopoeia allowances of generic drugs.
you can edgy up with drugs like [url=http://www.generic4you.com/Sildenafil_Citrate_Viagra-p2.html]viagra[/url], [url=http://www.generic4you.com/Tadalafil-p1.html]cialis[/url], [url=http://www.generic4you.com/VardenafilLevitra-p3.html]levitra[/url] and more at www.rxpillsmd.net, the level [url=http://www.rxpillsmd.net]viagra[/url] inception on the web. well another great [url=http://www.i-buy-viagra.com]viagra[/url] pharmacy you can find at www.i-buy-viagra.com

Anonimo ha detto...

visit http://www.EroticWebCams.net if you want to view the best erotic webcams.

Anonimo ha detto...

[url=http://grou.ps/reductil] Buy reductil online
http://grou.ps/reductil
Buy reductil online

Anonimo ha detto...

[url=http://www.wallpaperhungama.in/]Bollywood[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/]Bollywood Wallpapers[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/]Bollywood Actress[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Aishwarya-Rai-114.htm]Aishwarya Rai[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Ayesha-Takia-28.htm]Ayesha Takia[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Diya-Mirza-116.htm]Diya Mirza[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Neha-Dhupia-8.htm]Neha Dhupia[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Nandana-Sen-109.htm]Nandana Sen[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Bipasha-Basu-29.htm]Bipasha Basu[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Neetu-Chandra-34.htm]Neetu Chandra[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Kim-Sharma-119.htm]Kim Sharma[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Zarine-Khan-123.htm]Zarine Khan[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Amrita-Rao-2.htm]Amrita Rao[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Aarti-Chhabria-122.htm]Aarti Chhabria[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Asin-32.htm]Asin[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Celina-Jaitley-1.htm]Celina Jaitley[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Deepika-Padukone-5.htm]Deepika Padukone[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Geeta-Basra-24.htm]Geeta Basra[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Kareena-Kapoor-115.htm]Kareena Kapoor[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Katrina-Kaif-11.htm]Katrina Kaif[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Sonal-Chauhan-21.htm]Sonal Chauhan[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Priyanka-Chopra-3.htm]Priyanka Chopra[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Aditi-Sharma-126.htm]Aditi Sharma[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Hazel-Crowney-135.htm]Hazel Crowney[/url]

[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Kashmira-Shah-110.htm]Kashmira Shah[/url]

Anonimo ha detto...

Allow to pass the brute with two backs casinos? check this progeny [url=http://www.realcazinoz.com]online casino[/url] commander and horseplay online casino games like slots, blackjack, roulette, baccarat and more at www.realcazinoz.com .
you can also into our stylish [url=http://freecasinogames2010.webs.com]casino[/url] manage at http://freecasinogames2010.webs.com and replace in real folding money !
another unique [url=http://www.ttittancasino.com]casino spiele[/url] site is www.ttittancasino.com , in gain german gamblers, rise past manumitted online casino bonus.

Anonimo ha detto...

Predilection casinos? sift this juvenile [url=http://www.realcazinoz.com]casino[/url] games. pilot and wing it belittle online casino games like slots, blackjack, roulette, baccarat and more at www.realcazinoz.com .
you can also into our untrained [url=http://freecasinogames2010.webs.com]casino[/url] orientate at http://freecasinogames2010.webs.com and gain chief folding shin-plasters !
another late-model [url=http://www.ttittancasino.com]casino[/url] spiele chain of events is www.ttittancasino.com , because german gamblers, offshoot in manumitted online casino bonus.

Anonimo ha detto...

Hello. In a crisis, fell revenue from sales [url=http://rapira-mir.ru]rapira-mir.ru[/url] . Tell my what can be done. Thanks in advance.
Vsem privet. V uslovijah krizisa upal dohod ot prodazh [url=http://rapira-mir.ru]rapira-mir.ru[/url] . Podskazhite chto mozhno sdelat'. Zaranee Spasibo.

Anonimo ha detto...

xanax online prescription causes xanax withdrawal xanax withdrawal - xanax withdrawal in elderly

Anonimo ha detto...

buy xanax without prescriptions what does xanax high - xanax to buy online no prescription

Anonimo ha detto...

Post63, http://www.arlo.net/massacree/ viagra online in uk, hzpc9, http://www.arlo.net/fccgb/ viagra no prescription, afiz1, http://www.arlo.net/fccgb/notes/ generic viagra uk, hpzs6, http://www.arlo.net/bytes/ cheap viagra, dprv3, http://www.arlo.net/live/ viagra sale

Anonimo ha detto...

Moncler Outlet thousands of The Su Hongye in Chongqing something, can not return in,[url=http://www.giubbotti-moncleroutlet.com/]moncler outlet[/url] wrote that all the daughter decide, as long as she said [url=http://www.giubbotti-moncleroutlet.com/]moncler outlet[/url] the research. the foreign flavor from the new people are very against [url=http://www.giubbotti-moncleroutlet.com/]moncler coats[/url] the old pick auspicious day for marriage, advocates pick ocean life. the most unfavorable marriage Gregorian calendar in May, the Gregorian calendar in June is better marriage, but they're already engaged in June, the so extended to early September wedding. It is said too much attention to date,Monday 23 is a great day for marriage, especially on Wednesday; 4,561 days just like a bad day, the result is that they pick on Wednesday smiles: must have been that guy to leave Yuen Long Cao tricks. Mei smiles: short, you hate the ecu students, pattern names up. Chosen to get married that Moncler Outlet Wednesday, the weather is much like summer, hot interest. The way in which I wanted, Jiao days Fortunately, today I did not do groom. The church was air-conditioned, Ts wearing a black wool dress, too busy sweating, I believe he white collar with a ring, to obtain another yellow sweat soaked and soft. I afraid the entire of his plump body In Khan, how a candle right into a pool of oil. Miss Su can also be tight ugly. fall into line in the wedding, bride and groom smiling face, no expression of Ku Buchu, all unlike the dry wedding, but instead no, not on the scaffold, is a, is, like Moncler Boots a public host to pickpockets signs with punishing those hardened criminals hard. I occur to believe that I own wedding ceremony, under those a large number of Kui Kui also like to become inevitable cracked pickpockets. That made me realize the kind of joyful, smiling faces of happy wedding pictures were never taken to. find! Great find! I'm interested in is to see how you like her within 24 hours. avoided her not to see, just say several words with Miss Tang - chien hop heavy heart that, like truck unloading the parcel the next smash gravitropic only strange Xinmei won't hear - would be a bridesmaid the day, saw me and Moncler Scarf asked me to not fight, said the ceremony complete line, we sprinkle colored paper Fou new body, when, in support of I will not have hands, afraid which i take the chance to throw hand grenades, nitrate sulfuric acid spill. She inquired about in the future plans, I told her to visit Sanlv University. I believe she may not wish to hear your name, and so i did not mention a word you.

more information you can go to http://www.giubbotti-moncleroutlet.com

[url=http://www.giubbotti-moncleroutlet.com/]buy moncler[/url]
[url=http://www.giubbotti-moncleroutlet.com/]monclere[/url]
[url=http://www.giubbotti-moncleroutlet.com/]moncler online store[/url]
[url=http://www.giubbotti-moncleroutlet.com/]moncler store[/url]
[url=http://www.giubbotti-moncleroutlet.com/]moncler parka[/url]
[url=http://www.giubbotti-moncleroutlet.com/]moncler 2011[/url]
[url=http://www.giubbotti-moncleroutlet.com/]moncler outlet store[/url]
[url=http://www.giubbotti-moncleroutlet.com/]moncler down[/url]
[url=http://www.giubbotti-moncleroutlet.com/]moncler urville[/url]
[url=http://www.giubbotti-moncleroutlet.com/]moncler coat[/url]
[url=http://www.giubbotti-moncleroutlet.com/]moncler online shop[/url]
[url=http://www.giubbotti-moncleroutlet.com/]moncler daunenjacke[/url]

Anonimo ha detto...


[url=http://shensacens.angelfire.com/][b]sac longchamp[/b][/url]
[url=http://shenenmaoyie.weebly.com/][b]sac longchamp[/b][/url]
[url=http://shenenmaoyie.smartlog.dk/conseils-utiles-dans-nettoyage-sacs-de-vinyle-blanchi-de-couleur-post1254640][b]sac longchamp[/b][/url]
[url=http://www.shenenmaoyii.sitew.us/#Page_1.A][b]sac longchamp[/b][/url]
[url=http://shenenmaoyie.blog.hr/][b]sac longchamp[/b][/url]

Anonimo ha detto...

http://site.ru - [url=http://site.ru]site[/url] site
site

Anonimo ha detto...

dating responsibly for teenagers http://loveepicentre.com/taketour.php dating on bigfoot

Anonimo ha detto...

We [url=http://www.casinobonus.gd]no deposit[/url] obtain a corpulent library of totally free casino games championing you to challenge opportunely here in your browser. Whether you pine for to practice a provisions recreation master plan or honest examine manifest a insufficient original slots first playing on the side of legitimate filthy lucre, we possess you covered. These are the exact uniform games that you can with at earnest online casinos and you can join in them all in requital for free.

Anonimo ha detto...

ebook make money wholesale http://audiobooksworld.co.uk/de/authors/?letter=Tk mindmanager ebook [url=http://audiobooksworld.co.uk/de/Mysterien-and-Detectiv/c1274/]ebook for flash programming[/url] dvd software ebook
[url=http://audiobooksworld.co.uk/de/HTML-XHTML-and-CSS-All-in-One-Desk-Reference-For-Dummies/p218080/][img]http://audiobooksworld.co.uk/image/6.gif[/img][/url]

Anonimo ha detto...

adhd educational software http://buyoem.co.uk/it/product-17657/MetaProducts-StartUp-Organizer-2-7 glidden paint software [url=http://buyoem.co.uk/product-37220/Network-LookOut-Administrator-Professional-2-6]supranova software[/url] adobe photoshop essentials 5.0 software
[url=http://buyoem.co.uk/product-36961/FileMaker-Server-Advanced-11-0]FileMaker Server Advanced 11.0 - Software Store[/url] smt5600 upgrade software
[url=http://buyoem.co.uk/product-33274/Red-Giant-Radium-Glow-1-0-for-Avid-AVX][img]http://buyoem.co.uk/image/1.gif[/img][/url]

Anonimo ha detto...

panda software es soporte registro http://buyoemsoftware.co.uk/category-100-108/Office-Tools?page=1 show me trucking software [url=http://buyoemsoftware.co.uk/product-33230/Red-Giant-Magic-Bullet-Looks-1-3-for-Premiere-Pro-CS4-or-earlier]wireless frequency software[/url] optio software inc in atlanta ga
[url=http://buyoemsoftware.co.uk/product-37390/Easy-MP3-to-WAV-Maker-3-0]Easy MP3 to WAV Maker 3.0 - Software Store[/url] computer aided software engineering in healthcare
[url=http://buyoemsoftware.co.uk/product-35074/Tangible-Software-VB-to-Java-Converter-2-2][img]http://buyoem.co.uk/image/8.gif[/img][/url]

Anonimo ha detto...

Development projects are actually subject to environmental assessment. Non-governmental organizations have performed important work with increasing awareness within the grassroots level. General Assembly Plenary - 5 - News release GA/9268 Nineteenth Special Session ENV/DEV/434 6th Meeting (PM) 25 June 1997 National strategies and action plans comprise only part of [url=http://www.longchampsaclongchamps.com/longchamp-sacs-%C3%83%C2%A0-bandouli%C3%83%C2%A8re-c-13.html]Longchamp Pas Cher[/url]
the solution to environmental degradation; funds. manpower and technological tools should be mobilized.
For any women that enjoy express their whimsical side with their baggage, there's certainly no better way instead of buy designer luggage with interesting graphics together with other designs. The [url=http://www.longchampsaclongchamps.com/]Longchamp[/url]
Roxy make of [url=http://www.longchampsaclongchamps.com/]Longchamp[/url]
luggage has a [url=http://www.longchampsaclongchamps.com/]Longchamp[/url]
colorful variety of [url=http://www.longchampsaclongchamps.com/]Longchamp[/url]
duffle bags and roll-away baggage, ideal for the ones that want baggage with funky and fun designs. And that is certainly not the good thing, all Roxy's luggage line is really affordable, if you would like a [url=http://www.longchampsaclongchamps.com/]Longchamp[/url]
truly unique collection of [url=http://www.longchampsaclongchamps.com/]Sac Longchamp[/url]
baggage, look no further..

Anonimo ha detto...

The company provides one [url=http://muachungdeal.com/thoi-trang.html]mua hang gia re tphcm[/url] for every working day in every single and every single of the marketplaces it serves. The Groupon functions as an assurance offer producing use of ThePoint's platform: if a particular selection of individuals sign up for the provide, then the offer gets to be available to all if the predetermined least is not fulfilled, no one gets the offer that day. This decreases chance for suppliers, who can deal with the coupons as volume reductions as properly as cash flow marketing resources. Groupon can make income by attempting to hold about fifty p.c the cash the buyer pays for the coupon.

For instance, an $eighty therapeutic therapeutic massage could be obtained by the client for $forty by way of Groupon, and then Groupon and the retailer would break up the $40. That is, the retailer offers a therapeutic massage valued at $80 and will get about $twenty from Groupon for it (under a 50%/50% crack up). Or, if $240 worth of house portray companies is acquired by the consumer for $50 through Groupon, then the firm gets $20 5 and Groupon keeps $twenty five. The buyer will get the therapeutic therapeutic massage, or the residence portray service, in these examples, from the retailer for which they to begin with compensated $40 (or $fifty) to Groupon. There are specified corporations to which Groupon at initial did not offer its companies, this sort of as taking pictures ranges and strip golfing gear nonetheless, taking images ranges have been highlighted on Groupon.

Unlike categorized marketing, the service provider does not devote any upfront price to take component: Groupon collects non-public data from inclined buyers and then contacts only individuals shoppers, primarily by day-to-day e-mail, who could most likely be intrigued in a specific product or solutions.

Groupon employs a huge variety of copywriters who draft descriptions for the bargains showcased by e-mail and on the site. Groupon's advertising and marketing textual material for the 'deals' has been witnessed as a contributing element to the reputation of the internet site, that includes a distinctive mix of complete straightforward fact-analyzing and witty humor.

Owing to Groupon's marketplace getting to be largely composed of female consumers, the offers are often concentrated on the wellness, wellness and health and fitness and splendor marketplaces.

There are achievable difficulties with the firm style. For situation in level, a rewarding deal could speedily swamp a tiny enterprise with as well quite a few clients, jeopardizing a possibility that clientele will be dissatisfied, or that there won't be adequate merchandise to fulfill the desire. Hole, a enormous clothes retailer, was in a position to handle 445,000 coupon codes in a nationwide supply (although it experienced server difficulties at a one level), but a more compact firm could change out to be abruptly flooded with shoppers. 1 espresso shop in Portland, Oregon struggled with an improve in consumers for a few months, when it bought near to a single,000 Groupons on the one specific functioning day it was presented, according to a single report. In reaction to equivalent troubles, Groupon officers situation that 'deal' subscriptions need to be capped in progress to a smart selection.

Read More: [url=http://theistravel.com/chon-mua-thiet-bi-dien-tu-gia-re-tren-thi-truong-dien-tu/]hotdeal gia re[/url]

Anonimo ha detto...

adeviache xaikalitag dertBrept [url=http://uillumaror.com]iziananatt[/url] enzyncduadatt http://gusannghor.com RIPGRIGEHAT

Anonimo ha detto...

The actual money can be brought in utilization in a sound method for the respected customers? These loans are intended to endow those that have quick income those are looking for fiscal assistance immediately. It is required that a business enterprise must be run for profit to make it possible for the organization to receive awards. instant payday loans The loan amount far more amount to stay away should always to paying off ability without your recent fiscal track record!

Anonimo ha detto...

That could be done by overseeing through the internet this daily united parcel service and the downs interesting rates in the area you want? Therefore, publishing an unsecured loan of all sorts is to jog effect a valid or together with financial management programs including Quickbooks training. So, once again, Ohio state law makers pledge some sort of crackdown around the Payday Loan"" industry". instant payday loans uk Just make sure your place of work, and the articles, accommodates as well as makes relaxed the type of customers you want to draw in and keep!

Anonimo ha detto...

http://www.maps.google.com/ - [url=http://www.wikipedia.org/]wiki[/url]
mail

Anonimo ha detto...

Hello. And Bye.

Anonimo ha detto...

burlington dating http://loveepicentre.com/success_stories/ 5 fm dating
dating kathleen williams [url=http://loveepicentre.com/testimonials/]single personals dating[/url] wisconsin phone dating numbers
fender precision bass dating serial numner [url=http://loveepicentre.com/taketour/]online dating for homosexuals in mexico[/url] funny dating game questions and answers [url=http://loveepicentre.com/user/momo654/]momo654[/url] connection dating service

Getafe ha detto...

xD